Nu går det undan
Efter att ha lyckats med att etablera kommunikationen mellan RFID och processorn och lyckats para ihop specifik tag med processorn började vi tänka på hur vi skulle göra näst, hur vi ska kommunicera med låssystemet i bilen. Efter att ha diskuterat problemet med vår handledare Henrik och Broccolis VD Björn bestämde vi att slopa tanken på att koppla in oss på CAN-bussen i fordonet och istället styra låset på annat vis, använda oss av det befintliga fjärrstyrningen av låset. Detta kommer ge en universell lösning som fungerar på olika bilmodeller och det kommer inte bli problem med konflikt med bilens elsystem.
På slutet av veckan lyckades vi lägga till ett fjärrlås till vår krets. Fjärrlåset använder frekvensen 433,92 MHz och eftersom vi inte har någon bil till nyckeln så köpte vi en mottagarmodul som kan läsa den frekvens. Med mottagarmodulen ser vi på ett oscilloskop när information mottas. Nu fungerar kretsen som så att vid kontakt med rätt tag så skickas en signal från fjärrkontrollen som kan avläsas på oscilloskopet.
Den här veckan har det hänt mycket i projektet. Vi har fått systemet att aktivera fjärrkontrollen till låset då rätt tag är inom avstånd. Med tanke på stabilitet och hysteres har vi fått det att fungera ganska bra. Det kommer dock behöva anpassas när vi får tag på en läsare med längre räckvidd.
Nedan ser ni en två bilder, den ena är en bild på kretsen som man hittar i en fjärrkontroll till bilen. Vi har tagit bort två knappar och istället lött dit kopplingar. Fjärrkontrollen får nu input från processorn istället för att någon trycker på lås/lås upp knappen.
Den andra bilden är en mottagare som tar emot signalerna från fjärrkontrollen. Via ett oscilloskop kan vi se att information har mottagits.